تبلیغات
ورزش و تناسب اندام - ویتامین ها
منوی اصلی
ورزش و تناسب اندام
ورزش، عامل سلامتی جسم و روح
Image result for ‫ویتامین سی‬‎
تقریبا همه یک سری اطلاعات درباره ویتامین سی دارند.اکثرا میدانند که ویتامین سی برای تقویت سیستم ایمنی بدن مفید است و موجب افزایش توانایی آن در برابر بیماری ها می شود.اما تاثیر این ویتامین با ارزش خیلی بیشتر از اینهاست که در پایین به صورت جامع برای شما آنها را بیان می کنم:
شناخت و معرفی:
این ویتامین محلول در آب است که از اجزائ ضروری برای ساخت و نگهداری کلاژن و بافت محیطی بین سلولی است.باعث تقویت سیستم ایمنی و بهبود سریع زخم می گردد.
همچنین از تشکیل نیتروز آمین ها
و نٌتروز اورههاى كارسٌنوژن جلوگٌیرى مًی كند. آنتًی اكسٌیدان قوى و
عامل احیاءكننده مؤثر در فعالٌتهاى آنزٌیمى سلول و فرآٌیندهاى نقل و انتقال الكترون است.

در متابولیسم کربوهیدرات،تبدیل اسید فولیک به اسید فولینیک،متابولیسم فنیل آلانین و تیروزین و تشکیل سروتونین در بدن تاثیر دارد.
موارد مصرف:
کمک به درمان سوختگی های شدید ، بهبود شکستگی یا زخم،بیماری های مزمن و اسیدی کردن ادرار.


منابع ویتامین سی:
پرتغال،توت فرنگی،کلم بروکلی،گریپ فروت،گوجه فرنگی،انبه،لیمو ترش،گل کلم،سیب زمینی،هندوانه،اسفناج،کلم و نارنگی منابع گیاهی ویتامین سی هستند.
جگر نیز منبع حیوانی ویتامین سی است.
پرتغال،کیوی و گوجه فرنگی منابع غنی ویتامین سی هستند.
عوارض جانبی و خطرات مصرف بیش از حد:
عوارض جانبی مصرف ویتامین سی بسیار نادر است.زیرا بدن مقدار اضافه ی ویتامین سی را دفع می کند.با این حال مقدار بالای 2000 میلی گرم در روز توصیه نمی شود.زیرا این مقدار باعث ناراحتی معده و اسهال،سوزش معده،گاهی نیز می تواند باعث سنگ کلیه شود.
خطرات کمبود ویتامین سی در بدن:
1-کم خونی
2-خونریزی لثه ها (مخصوصا هنگام مسواک زدن)
3-کاهش توانایی سیستم ایمنی بدن در برابر عفونت ها
4-کاهش توانایی بدن در درمان زخم ها
5-خشک شدن و ترک خوردن موها
6-التهاب لثه ها
7-خون دماغ
8-افزایش وزن به دلیل کاهش سوخت و ساز
9-خشک و خشن شدن پوست
10-دردناک شدن و ورم کردن مفاصل
11-بیماری فساد خون
12-سفت شدن مفاصل
13-لق شدن دندانها
14-ضعیف و لاغر شدن استخوان ها
15-و...
عواملی که ریسک کاهش ویتامین سی را افزایش می دهند:
1-مصرف الکل
2-سیگار
3-دیالیز
4-اسهال
علائم افزایش ویتامین سی:
1-دل درد
2-تهوع
3-اختلالات کلیوی
4-سنگ کلیه
علائم کمبود ویتامین سی:
1-خستگی
2-خرابی دندانها
3-تورم لثه
4-اختلالات روانی
نیاز روزانه بدن:
100 میلی گرم
رزمی کارانی که می خواهند استخوان هایی نیرومند داشته باشند،حتما باید حداقل یکی از منابع ویتامین سی که در بالا گفته شد را هر روز مصرف کنند،زیرا این ویتامین در بدن نمی ماند و دفع می شود.
تحقیقات نشان داده اند که یک لیوان آب پرتغال طبیعی معادل سه لیوان شیر برای تقویت استخوان ها موثر است.البته این به این معنا نیست که شما شیر نخورید چون در عوض شیر نیز دارای خواصی است که پرتغال آنها را ندارد.
برای افرادی که از بیحالی در هنگام ورزش گلگی دارند مصرف یک عدد پرتغال یا یک لیوان آب پرتغال طبیعی بین 1 تا 2 ساعت پیش از ورزش می تواند مفید باشد.
پیشنهاد می کنم آب پرتغال را برای خنک شدن داخل یخچال قرار دهید.
از قرار دادن آن در فریزر،جا یخی یا قرار دادن یخ درون آن پرهیز نمایید.







Image result for ‫ویتامین دی‬‎
ویتامین دی (Vitamin D):
ویتامین دی در بسیاری از خوراکی ها از جمله:
1-ماهی ها
2-تخم مرغ
3-شیرهای فرآوری شده
4-نور آفتاب(روزانه ده تا بیست دقیقه قرار گرفتن در مقابل نور مستقیم خورشید)
نقش اصلی ویتامین (د):
حفظ تعادل سطح فسفر و کلسیم درخون

Image result for ‫ویتامین دی‬‎
ویتامین (د) به جذب کلسیم در بدن کمک می کند.علاوه بر کلسیم،ویتامین د موجب استحکام استخوان ها می شود.
این ویتامین همچنین در برابر آرتروز،فشارخون بالا،سرطان و سایر بیماری ها از بدن محافظت می نماید.
 
عوارض کمبود ویتامین (د):
1-بیماری اصلی حاصل از کمبود ویتامین (د) یعنی راشیتیسم(نرمی استخوان).
2-تشکیل برجستگی های شبیه به دکمه بر روی ستون فقرات.
2-جمجمه بزرگ.
3-سینه برجسته
4-همچنین مچ دست و پا پهن می شوند که از علائم اولیه و قابل تشخیص با رادیو گرافی است.
علل کاهش ویتامین (د):
1-بیماری کرون
2-بیماری سلیاک
3-بیماری کلیه
4-بیماری کبد
5-بیماری پاراتیروئید


Image result for ‫تصاویر فانتزی از ویتامین دی‬‎
علائم کاهش ویتامین (د):
1-بیماری های قلبی
2-آسم
3-سرطان
4-درد استخوان
5-استئو مالاسی(نرمی اسخوان)
نیاز روزانه ی بدن:
حداقل 400 واحد توصیه شده.این مقدار تنها برای جلوگیری از نرمی استخوان است.اگر می خواهید استخوان ها و عضلات سالمی داشته باشید،بهتر است میزان آن را به 1000 واحد افزایش دهید.
آمادگی جهت آزمایش ویتامین (د):
ناشتا بودن