علی پنجشنبه 11 آبان 1396 03:20 ق.ظ نظرات ()

Image result for ‫قند ها‬‎
چربی و قند افزوده، عمدتا در خوراکی های واقع در راس هرم (روغنها، چربیها و شیرینیها) متمرکز شده اند. این مواد غذایی صرفا حاوی کالری بوده و ویتامینها و مواد معدنی آنها ناچیز است. به این ترتیب با مصرف اندک این نوع مواد خوراکی، رژیم غذایی شما کالری اضافی نداشته و تامین کننده ویتامینها و مواد مورد نیاز بدنتان خواهد بود. در سه طبقه پایین هرم که گروه های غذایی قرار دارند، تا حدی چربی و قند افزوده وجود دارد. به این ترتیب باید به خاطر داشته باشید که برخی از غذاهای موجود در این طبقات نیز می توانند حاوی مقادیر قابل توجهی از چربی یا شکر افزوده باشند.
از ادامه مطلب دیدن کنید...

Image result for ‫قند ها‬‎
چربی و قند افزوده، عمدتا در خوراکیهای واقع در راس هرم (روغنها، چربیها و شیرینیها) متمرکز شده اند. این مواد غذایی صرفا
حاوی کالری بوده و ویتامینها و مواد معدنی آنها ناچیز است. به این ترتیب با مصرف اندک این نوع مواد خوراکی، رژیم غذایی شما کالری اضافی نداشته و تامین کننده ویتامینها و مواد مورد نیاز بدنتان خواهد بود. در سه طبقه پایین هرم که گروه های غذایی قرار دارند،
تا حدی چربی و قند افزوده وجود دارد. به این ترتیب باید به خاطر داشته باشید که برخی از
غذاهای موجود در این طبقات نیز می توانند حاوی مقادیر قابل توجهی از چربی یا شکر افزوده باشند. برای برخورداری یک رژیم غذایی سالم باید به میزان چربیها و شکر افزوده موجود در غذاهای خود توجه داشته و مقدار آنها را کنترل نمایید.  
چربیها :به طور کلی چربی موجود در غذاهایی که از منابع حیوانی تهیه می شوند (گروه لبنیات و گروه گوشتها) بیشتر از منابع گیاهی
است. البته لبنیات و گوشتهای کم چرب هم در بازار یافت شده که چربی آنها را با روشهای فرآوری مواد غذایی پایین می آورند.
 میوه جات، سبزیجات و غلات به طور طبیعی چربی کمی دارند. اما بسیاری از خوراکیهای رایج و عوام پسندی مانند سیب زمینی سرخ کرده و شیرینیها که از
آنها تهیه می شوند چربی بسیار بالایی دارند. برای مثال:  
یک عدد سیب زمینی پخته  
مقدار کالری: 120  
مقدار چربی: ناچیز
14 عدد خلال سیب زمینی سرخ کرده  
مقدار کالری: 225  
مقدار چربی: 11 گرم

قند افزوده: قند افزوده به شکری گفته می شود که هنگام تهیه یا صرف غذا به آن افزوده می شود، نه قندی که به طور طبیعی در شیر و میوه جات وجود دارد. قند افزوده صرفا حاوی کالری بوده و ویتامینها و مواد معدنی ناچیزی دارد. بیشترین مقدار قند افزوده در غذاهای واقع در راس هرم مانند نوشابه ها، شکلات، مربا، ژله، شربت و قهوه اشیرین یا چای شیرین وجود دارد. همچنین قند افزوده در دیگر گروههای غذایی را می توان در غذاهایی مانند بستنی، ماست شیرین شده، شیر شکلاتی، کمپوت میوه با شربت غلیظ، نانهای شیرین، کیکها و کلوچه ها یافت.   

نکاتی درباره چربی و قند :
 تا آنجا که ممکن است غذاهای کم چرب میل کنید.  
 هنگام طبخ یا صرف غذا از روغن یا شکر به میزان کم و مناسب استفاده کنید. (غذاهایی مانند کره، کره نباتی (مارگارین)، آبِ
گوشت، سس سالاد، شیرینی و ژله را کمتر صرف نمایید).  
 غذاهای پر از قند و شیرین مانند شکلات، دسرهای شیرین و نوشابه ها را کمتر بخورید.