علی شنبه 25 فروردین 1397 01:22 ب.ظ نظرات ()

Image result for ‫تغذیه ورزشی‬‎
مطمئنا بارها نقش اساسی تغذیه بر تناسب اندام را شنیده اید. در این وبلاگ هم بنده بارها بر نقش تغذیه تاکید کرده ام. اما تا کنون بطور اختصاصی درمورد نقش تغذیه صحبت نکردم.بنابراین تصمیم گرفتم که در این پست بطور کامل درباره تغذیه صحبت کنم. همچنین در این پست میخواهم اطلاعاتی مفید در اختیار شما بگذارم.
از ادامه مطلب دیدن کنید... 

Image result for ‫تغذیه ورزشی‬‎
مطمئنا بارها نقش اساسی تغذیه بر تناسب اندام را شنیده اید. در این وبلاگ هم بنده بارها بر نقش تغذیه تاکید کرده ام. اما تا کنون بطور اختصاصی درمورد نقش تغذیه صحبت نکردم.بنابراین تصمیم گرفتم که در این پست بطور کامل درباره تغذیه صحبت کنم. همچنین در این پست میخواهم اطلاعاتی مفید در اختیار شما بگذارم.
از ادامه مطلب دیدن کنید... 

چرا باید به تغذیه توجه کنیم؟
چون غذا تنها منبع انرژی بدن است.
چون درصورت توجه نکردن به آن به تناسب اندام نخواهیم رسید.
چون نقش اساسی بر حالات روحی ما دارد.
چون تغذیه بر تمام دستگاه های بدن تاثیر میگذارد.
و چون بطور کلی زندگی ما به غذا و تغذیه وابسته است.
البته این موراد را همه میدانند و من خواستم فقط آنها را یاد آوری کنم و آنها را بصورت یکجا به نمایش بگذارم تا ملموس تر شود. حالا تصمیم دارم که نکاتی درباره تغذیه بازگو کنم تا با استفاده از آنها بهتر پیشرفت کنید و راحت تر به تناسب اندام دست یابید. در اینجا میخواهم عوامل وابسته به تغذیه وتاثیر آن بر تناسب اندام را معرفی کنم.


Image result for ‫تغذیه ورزشی‬‎
کیفیت غذا
مسلما هرچقدر که غذا با کیفیت تر باشد تاثیر مثبت تری دارد.مثلا ارزش و کیفیت سیب زمینی از چیپس بیشتر است.پس به این نکته توجه کنید که کیفیت بیشتر=تاثیر مفید تر و پیشرفت بیشتر=رسیدن سریعتر به تناسب اندام.

کمبود غذا
کمبود غذا هرچه بیشتر باشد کاهش وزن نیز سریعتر اتفاق می افتد.چون انرژی کمتری به بدن میرسد.کمبود انرژی خصوصا در روزهای قبل از مسابقه ورزشی تاثیر بسیار بدی بر عملکرد ورزشکار دارد.البته بدنسازان دوره هایی را دارند که دریافت انرژی کمتر از مصرف آن است. این دوره پس از دوره حجم و نگهداری است که اصطلاحا به آن دوره کات میگویند.در پایان این دوره عضلات نمایان تر میشوند. در این دوره باید بیش از پیش مراقب تغذیه بود تا عضله سوزی اتفاق نیفتد.پس کاهش انرژی دریافتی همیشه هم مضر نیست.

مطلب مرتبط:برای لاغری

افراط در تغذیه
افراط در تغیه نقطه ی مقابل کمبود غذا است، که میتواند مضر باشد.افراط در تغذیه موجب افزایش انرژی دریافتی و در نتیجه ایجاد توده چربی و افزایش وزن میشود که میتواند موجب کاهش عملکرد ورزشی فرد شود.افزایش بیش از حد انرژی دریافتی معمولا با خوردن خوراکی های مضر همچون چیپس و پفک،شیرینی و فست فود اتفاق می افتد.و کمتر پیش می اید که بامصرف غذاهای مفید فردی بیش از حد چاق شود.

تعداد وعده های غذایی
متخصصان توصیه میکنند که تعداد وعده های غذایی افزایش و میزان آن تقسیم شود.مثلا بجای دریافت 3000 کیلو کالری در روز و تقسیم آن به سه وعده 1000 کیلو کالری، آن را به 5 وعده 600 تایی یا 6 وعده 500 تایی تقسیم کنیم تا بدن همواره ماده غذایی برای تولید انرژی داشته باشد.همچنین فاصله ی بین وعده های غذایی را بجای 6 ساعت به 2 تا 4 ساعت کاهش دهیم.

رعایت تعادل
عاملی است که بیشتر ورزشکاران خصوصا بدنسازان آن را فراموش میکنند.تعادل غذایی به این معناست که در طول روز انواع مواد مغذی مثل کربوهیدرات، پروتئین ،چربی، ویتامین ها و مواد معدنی را با خوردن غذاهای متنوع به بدن برسانیم.
(کپی با ذکر کامل منبع،مجاز است)